Keluar dari hutang – hutang yg berlandaskan riba’


Assalamualaikum wbt…

Alhamdulilah…kerana baru2 ini, saya telah diberikan kesempatan utk menghadiri seminar penerangan berkenaan DPEIN atau Dewan Perkasa Ekonomi Islam Nusantara. Kata Nusantara digunakan bagi melambangkan objektif Dewan ini utk membantu ekonomi umat Islam di Nusantara ini. Walau bagaimanapun, usaha ini dimulakan di negara Malaysia terlebih dahulu sebelum bergerak lebih jauh ke negara2 lain.

Ok, secara ringkas saya nak terangkan serba sedikit tentang usaha DPEIN ni..
  1. Matlamat paling besar ialah utk membantu umat Islam di Malaysia utk selesaikan hutang2 yg boleh dikatakan semuanya ada unsur riba’ di dalamnya. Riba’ adalah perkara paling besar yg kita hadapi pada hari ni..jadi kita kena berusaha utk keluar darinya. Jadi ini adalah tabung pertama – tabung penyelesaian hutang2. Peratusan tabung ini ialah 60%.
  2. Matlamat kedua ialah utk bantu umat Islam dari segi meringankan kos kehidupan seharian dengan penyediaan tabung kedua – tabung utk menampung kos hidup secara bulanan. Peratusan tabing ini ialah 30%.
  3. Matlamat ketiga pula ialah utk menyediakan tabung simpanan buat setiap ahli, yg mana ia boleh diwarisi oleh anak2 atau saudara keluarga. Peratusan tabung ini ialah 10%

Jadi bagaimana DPEIN hendak merealisasikan 3 matlamat di atas. DPEIN memulakannya dgn Gagasan Dakwah Ekonomi 3 Juta Muslim atau GDE3M. Target yg disasarkan ialah pengumpulan ahli secara minimum seramai 3 juta org ahli yg muslim tanpa mengira bangsa apa sekali pun. Setiap ahli dikenakan yuran ahli sebanyak RM100/setahun.

Ahli2 yg bernaung di bawah DPEIN akan mewujudkan kekuatan Purchasing Power utk mempengaruhi kos pasaran, bertujuan utk menurunkan kos hidup seharian. Cabaran yg paling besar ialah bagaimana utk membawa seramai mungkin public bernaung di bawah DPEIN. Ianya bukanlah mustahil tapi memerlukan usaha yg panjang dan gigih utk mencapainya.

Pihak DPEIN juga telah mengenal pasti cabang2 perniagaan yg perlu dikuasai oleh umat Islam. Geran2 kewangan akan diberi pd ahli2 yg ingin berniaga atau mengembangkan perniagaaan mereka. Dengan kekuatan ekonomi yg terhasil kelak, pulangannya akan dikembalikan kpd ahli2 dalam bentuk tabung pertama penyelesaian hutang, tabung kos sara hidup & tabung simpanan.

Inilah jihad ekonomi yg perlu dilakukan bagi membolehkan umat Islam pd hari ini keluar dari system ekonomi yg berasaskan riba’.

Saya sekadar menyampaikan…sekurang-kurangnya bila disoal nanti di sana, apa usaha saya utk keluar dari hutang2 riba’ ini, maka saya dptlah juga menjawabnya dgn usaha saya yg kecil ini.

Saya menyeru pd pembaca2 semua utk berikan peluang pd diri anda – hadirkan diri pd seminar penerangan DPEIN yg diadakan hampir setiap hari (isnin – sabtu). Datang, dengar dan nilaikan..apa2 yg anda putuskan, itu adalah hak anda…

Berikut adalah beberapa link yg anda mungkin boleh check utk mengetahui lebih lanjut ttg DPEIN & GDE3M…

Website DPEIN untuk lebih details


Website GDE3M (Gagasan Dakwah Ekonomi 3 Juta Muslim) Kelolaan DPEIN

Kalkulator utk rujukan ilustrasi - anda boleh masukkan nilai hutang2 anda dan lihat bagaimana timeline yg diambil utk menlangsaikan hutang2 anda dgn konsep GDE3M ini.


Beri peluang pada diri anda untuk mendengar dan menilai


Antara testimoni peserta yang menyertai DPEIN
https://www.dpein.community/video-testimoni/i/Ch8hufYCkx0/testimoni-gde3m-34-dewan-perkasa-ekonomi-islam-nusantara-dpein

Ayuh..marilah kita bersama2 menyertai jemaah DPEIN ini dan insyaAllah dgn berjemaah kita akan mempunyai kekuatan utk membebaskan diri kita dan saudara2 kita yg lain dari belenggu riba'...InsyaAllah..

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ringkasan Penjelasan DPEIN dan GDE3M